Friday, February 11, 2011

happy chinese new year..


Kita sedia maklum yang negara kita sebuah negara yang mempunyai berbilang kaum. Dan boleh dikatakan hampir semua perayaan kita sambut dan yang paling seronok kita pon cuti jugak..hee. tu part yg paling syok skali la.Masih belum terlambat lagi untuk aku ucapkan Selamat tahun Baru Cina kepada semua orang cina yang ada di Malaysia nie ataupon dalam bahas cinanya " Kung Hei Fatt Choy".



setiap kali perayaan Chinese new year x lengkap kalau tiada tarian naga yang mmang kita taw symbolik untuk orang Cina.


Lagi satu sudah menjadi 1 tradisi apabila tepat je jam 12 malam kita akan dengar bunyi mercun yang sangat panjang. Bukan setakat perayaan raya cina sahaja bahkan semua perayaan yang ada di Malaysia ni akan kedengaran bunyi mercun atau bunga api apabila tepat 12 mlm.



Warna merah memang dah menjadi simbol untuk orang Cina. Selain daripada itu, bukan sahaja orang melayu yang bagi duit raya masa 'Hari Raya Aidilfitri", orang Cina juga mempunyai taradisi bagi "Ang Pau" dan selalunya angpau ni diberikan kepada orang yang belum berkahwin sahaja kalau x silap aku la.dan sudah pasti yang paling kita tunggu2 kan pada waktu raya cina ialah " Buah Limau"..nyum nyum. tu yang sedap kali.

No comments:

Post a Comment